Direktlänk till inlägg 1 augusti 2011

Puno - Cusco

Av Jenny - 1 augusti 2011 22:13

Okej, ja, jag är ledsen, det börjar bli ett litet tag sedan nu som det faktiskt begav sig. Det är ju så mycket att göra hemma så...ja...det där med att hinna skriva är svårt nu också. Det har bara varit jobb, jobb, jobb sedan jag kom hem. Jobb och stuff to do!


Nå väl...wFör att fortsätta så smått i rätt tidslinje så har vi vid detta laget anlänt och se dagen gry över den;


25 Juni

Vi befinner oss i Puno. Dagen efter midsommaraftin var för en del...lite seg till att börja med. Jag hade laddat med bamyl och resorb redan kvällen innan och kände mig rätt okej ;)

Vi blev upplockade utanför hotellet och skjutsade ned till hamnen för att där åka ut till Vassöarna ute på Titicacasjön. Med en guide som fullkomligt dröp av cynisk humor kom vi ut till Vassöarna där folk stod uppradade för att möta oss. Det var kul att se men det var väldigt...turistigt. Men jag förstår dem samtidigt. Det är verkligen uppbyggt för att ta emot turister. Det finns fortfarande de som bor och lever på det traditionella viset, det klart att man inte vill ha folk invanderandes överallt för att glo när man sköter sitt liv. Det är egentligen ganska smart att då istället fixa ett par ställen och ta alla turister till dessa ställen så att de andra får vara ifred. Det blir ju dock som det blir då, men visst var det kul!
Jag kommer heller aldrig att glömma hur djupt vattnet var där vi befann oss. 14 meter var det. Vi fick alla gissa innan grabben mätte djupet, jag gissade på 15 meter. Ingen gissade på 14 meter, vilket innebar att jag faktiskt vann, då min gissning låg närmast sanningen. Ja, jag säger vann för det var visst en tävling....Vad jag vann undrar ni? Hm...ja...Först erbjöd de mig en TORKAD ANKA, verkligen en torkad anka! Den såg helt förfärlig ut! Jag gömde mig i min tröja och kved av skräck inför tanken på att behöva ta i den. Alla gapskrattade av förståeliga skäl åt mig :P Det var säkert ett skämt dock....eftersom....

Den stackars guiden och grabben istället kom fram med ett halsband till mig! Grabben hängde det runt halsen på mig, gav mig en puss på kinden, vilket höll på att få mig att totalt flippa när jag nu redan var lite uppjagad efter det här med ankan, när sedan guiden sa "and now you are engaged!" så fick jag frispel och ropade "I'm married!". Och ja...det är väl klart att jag fattar att guiden skämtade men..ja...situationen var så bisarr! De där mojitosen kanske spelade sin roll fortfarande trots allt ;)

Efter den korta föreläsningen och uppvisningen av kulturen ute på öarna så åkte vi på en liten båttur på en vassgondol eller vad man ska kalla dem, vilken några ur gruppen precis hjälpt till att sjösätta, jungfruturen var det! Titicacasjön låg stilla och spegelblank.


26 Juni

Vi lämnade Puno tidigt denna söndagsmorgon. Vi tyckte att det var bäst så, med tanke på hur oroligt det var i Juliaca och visst var i Puno också, även om vi lyckats missa att se något speciellt i Puno. Vi hade tydligen tur också, för senare på söndagen hade de stängt ned och spärrat av Puno och evakuerat turister däifrån och till Juliaca som precis typ öppnats, till flygplatsen där för att flyga folk därifrån.

Vi tog vår trogna Pelle och begav oss mot Cusco denna tidiga morgon som sagt, medan Puno fortfarande sov. Benny körde genom Juliaca. Det såg ganska...brutalt ut. Brända däck, slaktade får, glas, stenar, grus, sopor och folk överallt. Efter att vi passerat Juliaca så tog jag över ratten och fortsatte så mot Cusco. Det låg stenar, gruslass och halva vägen till Cusco som jag fick lov att slingra mig fram mellan och klättra över. Jag vet att orsaken är tragisk men...det var kul med en liten utmaning!

På kvällen nådde vi fram till Cusco som helt klart var min favoritstad på hela resan! WOW! Vilken helt supermysig stad! Enormt vacker!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 2 augusti 2011 11:05

27 Juni   Hostel Palacio Real hade en otroligt lyxig frukost! Det fanns youghurt, till, vad jag tror i alla fall, allas lycka. Det var fantastiskt väder i Cusco, solen verkligen strålade! Vi var några stycken som tog oss en promenad upp till borg...

Av Jenny - 20 juli 2011 08:09

24 Juni, Midsommarafton   Vi lämnade Chivay för att ta oss vidare till Puno. Benny hade misstankar om att det kunde bli smått besvärligt eftersom det ofta, väldigt ofta, är demonstrationer av modell värre i området kring Juliaca och Puno. Fattiga...

Av Jenny - 8 juli 2011 04:19

22 juni   Morgonen för avfärd och vidare klättring upp i Anderna anlände med vackert väder. Idag skulle vi passera denna resans högsta pass, 4910 möh! Jag satt bakom ratten! Det var en helt underbar dag, det var härligt att köra. Det är en uppmär...

Av Jenny - 6 juli 2011 04:28

20 Juni   Det var inte bara min lillebrors födelsedag idag, det var även en passagerare som fyllde år. Lillebror blev 23, passageraren blev 30! Efter frukosten gav vi oss av mot Arequipa. Från 0 meter över havet klättrade vi upp till...2400 möh...

Av Jenny - 5 juli 2011 04:58

Söndag 19 Juni   Vi lämnade Nazca och satte kurs mot Puerto Inca. Min första riktiga kördag! Det var underbart roligt, och sköönt! Som att sträcka på benen efter att man har suttit stilla länga. Helt sagolikt! Det var bara en halv dags körning ti...

Ovido - Quiz & Flashcards