Direktlänk till inlägg 15 juni 2011

Lima - Ica - Lima

Av Jenny - 15 juni 2011 03:08

Så, efter mellanspelet i Newark kom vi ju tillslut fram till Lima. Fick oss en taxi, som vi förövrigt delade med en trevlig amerikanska och hennes två katter, till vårt Hostel, Esperanza på Calle Esperanza i Miraflores, Lima - PERU! Vi stensov nog båda två skulle jag tro. Nästa dag, 12/6, var det att leta upp parkeringen som bussen skulle stå på som fanns på schemat till att börja med. Efter en liten rekogonseringstur i området fick vi oss varsin härlig Latte på Starbucks ;)


Vid 10-tiden mötte vi upp en man vid namn Max som skulle köra oss till Ica där bussarna står uppställda på Villa Del Condor's gräsmatta. Det kändes underbart att äntligen vara påväg till bussen och på sätt och vis slutdestinationen för färden hit och få påbörja själva Pink-resan.

Det är svårt att sätta ord på känslan som infann sig när jag fick syn på bussarna första gången eller när jag öppnade låset till den och öppnade dörren....Förmodligen lika drömsk och exalterad i blicken och kroppen som Max var när han tittade på sin "fjälla" som han hade med som sällskap ;)

Vi stannade för en sen lunch på ett litet, ganska trevligt ställe med Peruansk husmanskost,  som också tillverkade Pisco (nationaldrycken) och fick oss en liten rundtur och provsmakning av varorna innan den sista lilla biten in till Ica avklarades.


Bussen är självfallet rosa och heter Pelle. Det är en gammal scania som gått som militärbuss, byggd på ett lastbilschassi. Femväxlad låda. Dubbelmontage i bak.

På eftermiddagen påbörjade vi städning och koll av bussen.

på kvällen tog vi taxi in till Ica och et köpcentrum och skaffade oss lite förnödenheter. Natten spenderades i bussen. Min första natt i min första Rosa Buss. Det kändes helt otroligt.....kallt. Jag trodde att jag skulle frysa röven av mig! Herregud! Min sovsäck var så allt för tunn!

Nästa dag, 13/6 , vaknade vi tidigt som attan båda två, lagade oss lite frukost och satte genast igång med städning och mekande med bussen. Jag lyckades banka (verkligen banka och piska med ett träskaft...som jag dessutom slog i två delar i min iver...) ca ett kilo jord och damm ur sätena. Det finns förmodligen lika mycket till men nu är det i alla fall aningen mindre kvantitet... ;)

Benny fixade nya batterier till och gick ignim bussen grundligt. Jag tror att det kommer bli otroligt bra detta!

Efter en lång dags arbete som vi var så upptagna med att vi glömde äta så tog vi en dusch i iskallt vatten (det var vad som bjöds) och tog sedan taxi igen in till centrum till en bra restaurang, El Otro Penon Cito, vid Plaza de Armas. Skitgod mat och härlig öl. Vi somnade som...klubbade sälar, wookade gnuer, bäbisar eller vad ni nu vill och stensov med paltkoman ända till halv åtta-tiden nästa morgon. Denna natten utrustade jag mig dessutom med en mössa på huvudet i hopp om att det skulle hjälpa mot kylan, vilket det gjorde! Jag frös inte alls och sov ju helt uppenbarligen hur skönt som helst!

Idag, 14/6, så packade vi således ihop det sista i Ica och tog oss tillbaka till Lima.

Idag har jag....KÖRT MINA FÖRSTA MIL med en ROSA BUSS! =) ! Det var så jävla roligt! Kul och härlig att köra var den också!
Vi blev givetvis stoppade i en poliskontroll också men allt avlöpte fint, Benny körde då,  polismannen höjde inte ens på ögonbrynen över att jag hade körkort till buss jag också (här förekommer det i princip inte att kvinnor kör buss ). Vi lyckades ta oss in till Lima och hittade en parkering.

Imorgon är det inhandling av matvaror som gäller på dagen och imorgon kväll anländer våra passagerare! Det ska bli riktigt spännande!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 2 augusti 2011 11:05

27 Juni   Hostel Palacio Real hade en otroligt lyxig frukost! Det fanns youghurt, till, vad jag tror i alla fall, allas lycka. Det var fantastiskt väder i Cusco, solen verkligen strålade! Vi var några stycken som tog oss en promenad upp till borg...

Av Jenny - 1 augusti 2011 22:13

Okej, ja, jag är ledsen, det börjar bli ett litet tag sedan nu som det faktiskt begav sig. Det är ju så mycket att göra hemma så...ja...det där med att hinna skriva är svårt nu också. Det har bara varit jobb, jobb, jobb sedan jag kom hem. Jobb och st...

Av Jenny - 20 juli 2011 08:09

24 Juni, Midsommarafton   Vi lämnade Chivay för att ta oss vidare till Puno. Benny hade misstankar om att det kunde bli smått besvärligt eftersom det ofta, väldigt ofta, är demonstrationer av modell värre i området kring Juliaca och Puno. Fattiga...

Av Jenny - 8 juli 2011 04:19

22 juni   Morgonen för avfärd och vidare klättring upp i Anderna anlände med vackert väder. Idag skulle vi passera denna resans högsta pass, 4910 möh! Jag satt bakom ratten! Det var en helt underbar dag, det var härligt att köra. Det är en uppmär...

Av Jenny - 6 juli 2011 04:28

20 Juni   Det var inte bara min lillebrors födelsedag idag, det var även en passagerare som fyllde år. Lillebror blev 23, passageraren blev 30! Efter frukosten gav vi oss av mot Arequipa. Från 0 meter över havet klättrade vi upp till...2400 möh...

Ovido - Quiz & Flashcards