Alla inlägg under september 2009

Av Jenny - 30 september 2009 23:57

Sitter och lyssnar på Kris Kristofferson. En röst, en musik man växt upp till. Vi, både jag och min bror, har fått så mycket med oss av musik, filmer och mat av vår far. Vi har alla kommit fram till att OM något hände någon av oss, så skulle vi alltid kunna känna igen varandra genom olika filmcitat. Bilden av pappa framåtlutad med huvudet mot köksskåpet medan han diskar och sjunger "Omkring tiggarn från Luossa" eller "Jungman Jansson" är något jag ofta tänker på. Eller när han glädjestrålande sjunger vad som helst när vi lagar någon god middag, gärna en god gryta med ett gott kött och olika örter och så här på hösten, självplockad svamp. Denna middag avnjuter vi sedan till en film vi alla kan utantill. Kanske...Convoy?

I vintermörkret var det, och är fortfarande när vi hinner, böcker och högläsning som gäller. Vi sitter alla tre, med tända ljus och läser "Röde Orm" eller "Bilbo"...böcker man hört under hela sin uppväxt men ändå inte kan få nog av. Sådana böcker som står i bokhyllan eller ständigt ligger vid sängen eftersom, har man inget annat att läsa, så läser man några sidor ur dem.

Självklart har vi vår mor att tacka för mycket också, hon och även Alf älskar böcker. Jag och mamma har generellt inte samma boksmak, jag och Alf brukar tycka om samma böcker men vad gäller kärleken till mat, film, musik och böcker så är det allt pappa som i alla fall för mig står som grundare. Han nog i sin tur fått sin kärlek till dem av sin mor. Farmor älskar att läsa och hela hennes lilla lägenhet är fylld av böcker. Detsamma är snart sann om min egen lägenhet. Jag har två bokhyllor. Jag behöver visst snart investera i en tredje...var jag nu ska ställa den!


Ja, jag sitter nog egentligen här och är lite nostalgisk och saknar min familj tror jag.



God natt på er, och välkomna till en ny månad =)

Av Jenny - 21 september 2009 19:16


"O fläskiga fontanell! Din smet bestryker mig med slibbfalusker ur en guttubral skrafån. Vid mina förfäders polyper vill jag skåda hur mjälla kakakläckans ögon smäktar i sin låda och eljest dränk min grämjelses garott med lim av torsk som aldrig förr!"

Liftarens Guide till Galaxen...


Jag älskar verkligen den här boken. En av de bästa böckerna någonsin!


Av Jenny - 20 september 2009 19:26

Efter en låång dag med studier så cyklade jag bort för att göra min plikt och rättighet, rösta! När jag lämnade fram mina kuvert och skulle bli avprickad från vallängden frågade kvinnan såklart efter mitt röstkort, jag lade fram det och tog sedan fram mitt körkort för legitimering. Då säger denna människa, som ska skydda hela processen, dels då genom att se att jag har ett röst kort, att "Åh, den ska nog inte behövas" med referens till mitt körkort. Jag svarade henne att "Åh, jag hoppas verkligen att det ska behövas". Jag kan ju säga att hon sedan tittade otroligt noga att det stod rätt namn överallt.....Det är väl SJÄLVKLART att man ska kunna legitimera sig även om man kommer med ett röstkort? De är ganska lätta att själa ur brevlådor eller vad som helst! Jag vill kunna vara säker på att ingen går och röstar i MITT namn!!!! Herregud, vad är det för slapphet? Ska man behöva bli orolig eller? Är vi så säkra och vana vid våra lugna valprocesser att vi inte ens är noga med en sådan simpel säkerhetsåtgärd?


Av Jenny - 19 september 2009 23:45

Or is it? 

How do you think when your mind is blank? How do you construct a sentence using words you have forgotten? What meaning does words bear when you don't know what it is you want to express? My mind feels empty and still there is so much going on I don't seem to be able to stop it.


Av Jenny - 18 september 2009 22:54

En tidig morgon, jag skulle iväg till jobbet innan jag sedan skulle spendera dagen med studier, så stod jag så klart och gjorde fruktost. Jag förstod att det skulle bli en bra dag när mitt kaffe log mot mig!


 



I onsdags träffade jag Polina, vi gcik bland annat och fikade på det mest underbara lilla ställe jag någonsin sett! "Villa Villekulla" hette det, och ligger inte alls långt från Avenyn men det kändes som en helt egen värld! Outstanding =)


Hösten börjar ju som bekant smyga sig in i naturen och ta plats, det här trädet passerade vi på väg till fiket


 

Hur kan det bli så här? Vissa grenar är gröna och andra röda, så vackert!



Sedan har jag då köpt mig en kökssoffa! Jag är så nöjd! Det blev skitbra! Jag är så glad att jag kan sitta i köket och studera igen! Pappa hjälpte mig att köra ner till Ale och hämta den, 450 kr, ett riktigt fynd!


 



Nu får det nog dock vara dags för sängen, jag har en lång helg framför mig som ändå känns alldeles för kort, jag har enorma mängder litteratur att ta mig igenom tills på måndag, wish me luck!



Av Jenny - 14 september 2009 00:09

Filmen igår var strålande. Tarantino gör mig aldrig besviken. För er som inte sett den, SE den! Ni som sett den, man kan inte annat än att älska den!


Idag har det annars inte hänt så mycket. Jag har jobbat. Snurrat runt på 24:an några timmar, en sväng ner till Göteborg och sedan en tur ut till Upphärad. Riktigt trevlig tjänst måste jag säga! Lagom sådär, började ca 13:20, sutade strax efter 23:00. Dessutom fick jag garagets nyaste buss till Göteborgsturen. Den är väldigt trevlig att köra! Ny fin volvo =)


Imorgon blir det skola, en monografiföreläsning om Beduiner i Egypten. Ska bli väldigt spännande!


(och jag tror att jag har hittat en kökssoffa!!)

Bio

Av Jenny - 12 september 2009 18:12

Ikväll ska jag sticka iväg till Vändersborg och kika på Tarantinos bioaktuella "The Inglorious Bastards"! Det ska bli sanslöst spännande. Jag älskar Tarantinos filmer så mina förväntingar är höga!


I övrigt har jag idag fikat med några på jobbet, det var trevligt...handlat lite mat...lagat lite mat...sett på en film "Hell Ride" (som Tarantino är inblandad i, mkt häftig så klart)... druckit för mycket kaffe och läst ur "Liftarens guide till galaxen". Jag älskar den boken! Jag har beställt lite nya böcker från bokus, två som är kurslitteratur och jag tror...hela FYRA stycken som är för nöjesläsning!! Otroligt! Har riktigt slagit på stort!


Jag håller på att leta efter en kökssoffa. Tror att jag kan ha hittat en via blocket. Är så sugen på en kökssoffa, det är så hemtrevligt! Jag gillar att sitta i köket och studera. Jag äger ju bara en stol och en hemmasnickrad bänk, så dags att skaffa sig något mer tänkte jag :D




Av Jenny - 12 september 2009 00:02

Jag älskar hösten. När solen skiner och och luften är krispig, vinden sval...bär lyser starka i solen och blad skiftar i strålande färger. Naturen fullkomligt sprakar! Man känner sig lika levande och förundrad över naturen nu som när våren kommit igång. På sätt och vis så tycker jag nog att hösten är vackrare. Ja... hösten är verkligen vackrare, vackrare än den tidiga våren i alla fall, då det mesta fortfarande är grått och tråkigt. Höst och försommar...där kan vi snacka när körsbärsträd, äppleträd, syren, hägg......brudslöja, förgätmigej, gullvivor och humleblomster. Ojoj...ja..underbart!


Jag var ute och promenerade lite idag, solen sken och det var faktiskt ganska varmt. Jag tog lite kort jag tänkte dela med mig av =)


    

Det finns rönnbär precis överallt, i mängder! Ska man tro den gamla bondepraktikan så är det bäst vi förbereder oss på en mycket kall vinter!


 


 


Prunkande nedtygnda grenar, fyllda med vackra äpplen! Åh... jag vill bara beundra dem... och göra smaskiga äpplepajer och äpplemos på dem!


 



 


Som det röda äpplet ur Snövit...


 



 


Häftigt hur en enda liten gren på ett i övrigt grönt träd kan ha gula blad! Måste ha fått sig en törn på något vis.



 

Nypon! Mumma!


 


Kan man säga något annat än att det är majestätiskt?



Alla dagar är dock inte lika vackra som denna. Förra helgen, i lördags för att vara specifik, så jobbade jag. Jag körde tvä vändor till Göteborg och det var uppehåll i stort sett hela tiden även om himlen var koboltfärgad.

Lagom till att jag skulle cykla hem, vilket jag självklart redan insett och förväntade mig sedan flera timmar tillbaka, så öppnade himlen sina portar. Jag kom in genom dörren som en dränkt katt och vattnet bara strömmade från mig.

Det är vid sådana tillfällen jag funderar över likheter mellan mig och en viss Rensvind... jag tror vi är Ödets främsta föremål för att ta ut sin ironi på. Kan vara den där Murphey också och hans jävla lag om alltings maximala jävlighet.


Jag tog en bild genom mitt köksfönster på spektaklet


 


Det var totalt översvämmat här utanför!



Kisses!


Ovido - Quiz & Flashcards